Tammikuun viimeinen viikonvaihde meni leppoisasti Ruokolahden saaressa. Lauantaina oli päästy jäätä pitkin ajamaan moottorikelkalla satamasta mökille. Sen pihassa oli lunta vain vähän ja puolukanvarvut näkyivät selvästi. Pihamaalla risteävät polut olivat liukkaassa jäässä, ja joka askelta sai varoa.
Olisikohan käpytikkaparilla ollut jo vähän kevättä rinnassa, koska tikat eivät juuri malttaneet jäädä naputtelemaan talitankoa, lentelivät vain kuin kisaten. Tunti meni nopeasti lintujen puuhailuja seuratessa, ja pian minulla oli tämän vuoden bongauksen tulokset lähetettäväksi BirdLifelle.
Onneksi miehellä ja minulla oli pitkävartiset kumisaappaat, joihin olimme laittaneet irrotettavat nastapohjat estämään liukastumista peilikirkkaalla jäällä. Eniten ihmetytti kävelymatkan aikana, että nythän on vasta tammikuu!
Kiintojää, teräsjää, ahtojää, ajojää, kohvajää, riite. Jäätä on monenlaista, ja jään luonne on syytä tuntea, kun lähtee liikkumaan jäällä.
Kuvan "joki" oikealla oli aurattu autotieksi.
Teräsjääksi puolestaan kutsutaan kirkasta jäätä, joka syntyy suoraan vedestä. On todettu, että jo viiden sentin paksuinen teräsjää kantaa yksin kulkevan ihmisen; en kuitenkaan lähtisi kulkemaan viisisenttisellä jäällä.
Lumen painon arvioimiseksi ei riitä pelkästään tieto lumikerroksen paksuudesta, koska lumen paino riippuu sen tiheydestä. Lumen paino eli lumen vesiarvo ilmoitetaan kiloina neliömetriä kohti.
Järvi on umpijäässä
kuin minuuteni viilennyt ulappa
joka väsymyksen ja ainaisen kiireen viimassa
on painunut ikiuneen
jäät eivät edes pauku
ne vain ovat vahvat lujat panssarijäät
katoamattomat järven katot
rystysillä koetan kovertaa jälkeä
kirjoittaa jään pintaan
huutaa kertoa minä olen täällä
enkä ole sinua unohtanut
mitä tietää jää mietteistäni
mitä alla myhäilevä alati
Sari Mäki-Penttilä
Lähteet: Suomen ympäristökeskus, Kestääkö jää? 2.12.2019; Kattojen lumikuorma, vesi.fi; Taloon.com; Sari Mäki-Penttilä, Minun järveni. Runoja järvistä 6. YleTv2. Suomi Express.
Lähetä kommentti